BRÆTSPIL – Anmeldelser

Anmeldelse af Tapestry 

         

Antal spillere: 1-5                                                    Tid: 1,5-2,5 timer                       Sværhedsgrad: 3 ud af 5

Udgiver: Stonemaier games                               Min bedømmelse: 4 ud af 6  

 

Så fik jeg endelig prøvet at spillet Tapestry

Vi satte os ned i spilgruppen og var klar på et lidt tungere spil, jeg må sige at selv i vores meget erfarne gruppe, var reglerne noget mangelfulde. Der er ingen tvivl om der er gjort meget ud af at forkorte reglerne, så de er faktisk kun 3 sider lange. 

Til gengæld er visse elementer ikke specielt godt forklaret. Vi endte med at spille 2 spil, da vi simpelthen følte der var noget galt, efter den første runde. Det kommer jeg tilbage til senere.

 

Spillet har virkelig lækre komponenter, og de fabriksmultifarvede bygninger, vil glæde enhver som ikke selv ønsker at male figurerne. De er flotte og giver meget til spillet.

 

Selve spillet

Alle får fra starten en civilisationsform, man kan være arkitekter, futuristiske, ledere, militante eller en anden af de 16 forskellige. Spillet er bygget op af en center board som er fælles, og en ”hovedstads” kort og indkomst track som er ens eget. Civilisationskortet giver ofte også nogle muligheder for at interagerer med de forskellige komponenter, direkte eller indirekte.

Spillet foregår assymetrisk, dvs man er ikke samme sted/tid i spillet hele tiden. Og spiller A kan sagtens være færdig 10 runder før spiller B. Det er et af de elementer som gør det til en meget anderledes men også sjov oplevelse.

Man skiftes til at tage en tur, hvor man advancer på de 4 tracks(Technologi, Videnskab, Militær og udforskning) der findes på fællesbrættet. Disse advancements gør man opnår en særlig benefit og adgang til en bonus. 

Man få også lov til at bygge huse eller landmarks(se billedet) og derved udvikle sin hovedstad og skabe merindkomst på sin track. Man kan også erobre nyt land som er blevet udforsket på brættet. Vi begik en fejl og vidste ikke at de erobrede tiles på fælles kortet også gav ressourcer i indkomst. Det skyldes den lidt under komplicerede regelbog. 

Jeg har siden spillet flere spil med korrekt ressource tildeling.

 

De betales med ressourcer, som man får fra sit indkomst track / stack. Når man løber tør for ressourcer er man nødt til at spille et Tapestry kort og derved begynde en ny tidsalder og få ressourcer igen. Du kan altså begynde næste tidsalder før de andre ved bordet.

Man vinder ved at samle flest point i løbet af sine 4 aldre, det gøre ved at skrabe så mange bonusser så muligt sammen på sit civilisationkort. F.eks. kan man hvis man har taget alle bygninger i en farve få 21 point hver tidsalder.

Spillet slutter når alle har færdiggjort deres sidste tidsalder

 

Bedømmelse

Jeg er ret glad for Tapestry, jeg synes spillet er tilpas anderledes til at give en god oplevelse, og dit civilisation kort gør virkelig at din spillestil skal ændre sig drastisk fra gang til gang. Man er hele tiden i gang, og spillet fylder godt. Man kan 

være langt bagud i point, men indhente meget til sidst så man kan være hele tidsaldre bagud.

Svagheden i spillet er klart erobringsdelen/ militær, den fungerer bare ikke særlig godt, og man ender ofte i nogle lurepasser situationer.

Det andet som trækker ned, er den dårlige regelbog. Bogen er simpelthen for kort og mangler basal forklaringer på interaktioner. Dog er deres beskrivelse af de enkelte felter og kort rigtig god. Den militære del med at erobre land fungerer ikke optimalt, da det ofte bliver et spørgsmål om at lurepasse. Det er bestemt også noget som trækker ned i den samlede bedømmelse.

Skrevet af René Skall